r.

MakroExpress: Sprzedaż detaliczna w marcu: 9.2%r/r

Sprzedaż detaliczna wzrosła nominalnie w marcu o 9.2%r/r wobec wzrostu o 7.9%r/r w poprzednim miesiącu. Dynamika sprzedaży detalicznej okazała się wyższa od średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 8.0%r/r. W ujęciu realnym sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 8.8%r/r wobec średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 7.8%r/r i wzrostu o 7.7%r/r w lutym.  

Wnioski: Pomimo mniej korzystnej bazy odniesienia z zeszłego roku i wejścia w życie ograniczeń w handlu w niedziele, marzec był kolejnym miesiącem bardzo dobrych wyników sprzedaży detalicznej. Prawdopodobnie negatywny efekt dwóch niehandlowych niedziel w marcu został z nawiązką „zastąpiony” przypadającymi na koniec miesiąca świętami Wielkanocnymi, choć nie można także wykluczyć, że w związku z zamknięciem sklepów gospodarstwa domowe robiły zakupy niejako „na zapas” (zachęcane np. różnymi promocjami) i również w ten sposób niwelowały negatywne efekty. W kwietniu, ze względu na aż 4 niedziele wolne od handlu, wyniki sprzedaży detalicznej będą zapewne słabsze. Tymczasem w całym pierwszym kwartale dynamika realna sprzedaży detalicznej wyniosła według GUS 8.1% wobec 7.5%r/r w czwartym kwartale poprzedniego roku, co sugeruje dalszy silny wzrost konsumpcji gospodarstw domowych na początku br. Jej dynamika prawdopodobnie przekroczyła 5.0%r/r notowane w czwartym kwartale 2017 r. (po korekcie), co w połączeniu z oczekiwanym równoległym przyspieszeniem inwestycji zaowocowało - według moich szacunków- dynamiką PKB przekraczającą 5.0%r/r.  

Opublikowane dziś ostatnie marcowe „twarde” dane z gospodarki dopełniły jej obrazu i z punktu widzenia RPP jest to na pewno obraz optymistyczny, dający Radzie duży komfort. Pomimo bowiem szybkiego wzrostu PKB relatywnie niska pozostaje inflacja, a w takich warunkach Rada może długo jeszcze utrzymywać podstawowe stopy procentowe NBP na niezmienionych poziomach. Spodziewam się braku zmian stóp w tym i przyszłym roku. 

 


Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi. Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych.

Kontakt dla mediów

Monika Kurtek

M.kurtek@pocztowy.pl

Powiązane artykuły