r.
MakroExpress: Sprzedaż detaliczna we wrześniu: +3.6%r/r (nominalnie), -0.3%r/r (realnie)
Sprzedaż detaliczna wzrosła we wrześniu nominalnie o 3.6%r/r wobec wzrostu o 3.1%r/r w poprzednim miesiącu. Dynamika sprzedaży detalicznej okazała się wyższa od średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 2.7%r/r. W ujęciu realnym sprzedaż detaliczna spadła we wrześniu o 0.3%r/r wobec spadku o 2.7%r/r w sierpniu i średnich oczekiwań rynkowych wskazujących na spadek o 1.9%r/r.
Wnioski: Wrzesień br. był drugim z rzędu miesiącem przyspieszenia nominalnego tempa wzrostu sprzedaży detalicznej. Jest bardzo prawdopodobne, że oto mamy oczekiwane już od jakiegoś czasu odwrócenie trendu z poprzednich miesięcy, kiedy to dynamika nominalna sprzedaży systematycznie malała. W ujęciu realnym sprzedaż detaliczna spadła we wrześniu już tylko o 0.3%r/r, tj. najmniej w tym roku, a zatem i tutaj widać wyraźną poprawę. Dane okazały się lepsze od oczekiwań rynkowych.
W całym III kwartale br., jak wskazują szacunki, sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym spadła o około 2.0%r/r i jest to duża poprawa w stosunku do wyniku zanotowanego w II kwartale (na poziomie -7.3%r/r). Wynik ten znajdzie odzwierciedlenie w dynamice konsumpcji w III kwartale, która mogła wynieść około -1.0%r/r wobec -2.7%r/r w II kw. Konsumpcja w kolejnych miesiącach, ze względu na poprawiające się nastroje konsumenckie, a także wzrosty wynagrodzeń (w tym przede wszystkim wzrosty realne) i rekordowo niskie bezrobocie, będzie przyspieszać. Jest wysoce prawdopodobne, że w ostatnim kwartale br. zobaczymy już dodatni odczyt konsumpcji, co przełoży się na dodatnią dynamikę PKB. Patrząc na aktualną strukturę sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) nadal notowane są duże dwucyfrowe spadki r/r w przypadku tzw. dóbr trwałych (meble, sprzęt RTV/AGD, prasa i książki, czy odzież i obuwie – choć tu we wrześniu z całą pewnością negatywnie zaważyła letnia jeszcze pogoda), ale to właśnie powrót wyższych wydatków gospodarstw domowych na te towary będzie przekładać się w przyszłości na coraz wyższe dynamiki sprzedaży.
"Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych."
Zmiana treści wynika z procesu dostosowań do nowych regulacji ponadnarodowych.
Kontakt dla mediów
Monika Kurtek
M.kurtek@pocztowy.pl