r.

MakroExpress: Sprzedaż detaliczna w maju: 7.6%r/r

Sprzedaż detaliczna wzrosła nominalnie w maju o 7.6%r/r wobec wzrostu o 4.6%r/r w poprzednim miesiącu. Dynamika sprzedaży detalicznej okazała się zbieżna ze średnimi oczekiwaniami rynkowymi na poziomie 7.4%r/r. W ujęciu realnym sprzedaż detaliczna wzrosła w maju o 6.1%r/r wobec średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 6.0%r/r i wzrostu o 4.0%r/r w kwietniu.


Wnioski: Zgodnie z oczekiwaniami tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w maju uległo poprawie w stosunku do zanotowanego w kwietniu. Kwietniowy słaby wynik sprzedaży podyktowany był po pierwsze aż 4 niehandlowymi niedzielami (na wszystkich 5), a po drugie przypadającymi na sam początek miesiąca (i zakupami dokonywanymi tym samym w marcu) świętami wielkanocnymi. W maju były już tylko 2 niehandlowe niedziele, niemniej jednak ze względu na przypadające na ten miesiąc Boże Ciało (oprócz świąt 1 i 3 maja), dni handlowych było 24 wobec 25 dni w kwietniu. To, jak się dziś okazało, nie przeszkodziło w „odbiciu” wyników handlu. Istotnym czynnikiem mogła być w tym przypadku letnia już zupełnie pogoda w maju. Ogólnie rzecz biorąc, po trzech miesiącach obowiązywania zakazu handlu w niektóre niedziele nie widać, póki co, zbyt negatywnych efektów. Trzeba jednak jeszcze poczekać na wyniki sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach, aby mieć pewność czy zakaz ten faktycznie nie ma większego wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej. Pewne jest, że zarówno dobre nastroje konsumentów, jak i poprawiająca się sytuacja finansowa gospodarstw domowych, są obecnie czynnikami sprzyjającymi ożywieniu w handlu detalicznym.


Opublikowane dziś dane, podobnie jak inne opublikowane w ostatnich dniach, nie będą miały większego wpływu na dotychczasowe poglądy RPP w sprawie polityki pieniężnej. Wskazują one bowiem na wciąż wysokie tempo wzrostu gospodarczego, w okolicach 5.0%r/r lub nawet powyżej, przy jednoczesnym braku presji inflacyjnej. Rada podtrzymywać będzie zatem chęć utrzymywania stóp procentowych na obecnym poziomie przez długi czas.

Monika Kurtek
Główny Ekonomista


"Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych."   
Zmiana treści wynika z procesu dostosowań do nowych regulacji ponadnarodowych.   

Kontakt dla mediów

Monika Kurtek

M.kurtek@pocztowy.pl

Powiązane artykuły