r.

MakroExpress: Sprzedaż detaliczna w marcu: +6.0%r/r (nominalnie), +6.1%r/r (realnie)

Sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu nominalnie o 6.0%r/r wobec wzrostu o 6.7%r/r w poprzednim miesiącu. Dynamika sprzedaży detalicznej okazała się niższa od średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 7.5%r/r. W ujęciu realnym sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu o 6.1%r/r wobec średnich oczekiwań rynkowych wskazujących na wzrost o 6.9%r/r.

Wnioski: Dzisiejsze dane dotyczące marcowej sprzedaży detalicznej, choć niższe od średnich oczekiwań rynkowych (podobnie zresztą jak miesiąc temu), należy uznać za dobre. Tempo wzrostu sprzedaży towarów „wskoczyło” z początkiem br. na wyższy poziom, zarówno w ujęciu nominalnym jak i realnym, i na tych wyższych poziomach utrzymuje się kolejny miesiąc z rzędu. Co więcej, w marcu br. po raz pierwszy od sierpnia 2020 r. dynamika realna sprzedaży (6.1%r/r) przewyższyła dynamikę nominalną (6.0%r/r), co oznacza ujemny deflator na poziomie -0.1%r/r. innymi słowy: nastąpił pierwszy od sierpnia 2020 r. spadek cen towarów ujęciu rocznym.

Patrząc na strukturę sprzedaży detalicznej opublikowaną przez GUS widać, że w marcu nastąpiły w stosunku do lutego br. wzrosty sprzedaży we wszystkich raportowanych kategoriach. W ujęciu realnym największa sprzedaż miała miejsce w przypadku „odzieży i obuwia (wzrost o 26.5%), „żywności” (wzrost o 18.2%), czy „mebli, RTV, AGD” (wzrost o 14.8%). Dwucyfrowe wzrosty w tych kategoriach nie są przypadkowe. Mają związek z przypadającym na koniec marca okresem świątecznym (Wielkanoc) oraz gwałtownym ociepleniem.

Dane dotyczące sprzedaży detalicznej potwierdzają, że po pierwsze konsumpcja gospodarstw domowych to aktualnie główny silnik napędowy polskiej gospodarki, a po drugie – że pozostanie nim w kolejnych kwartałach. Dynamika realna sprzedaży detalicznej w pierwszym kwartale br. wyniosła 5.0%r/r (wobec spadku o 3.5%r/r w pierwszym kwartale 2023 r.), co pozwala szacować dynamikę konsumpcji gospodarstw domowych w tym okresie na poziomie ok. 2.5%r/r.


"Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych."   
Zmiana treści wynika z procesu dostosowań do nowych regulacji ponadnarodowych.   

Kontakt dla mediów

Monika Kurtek

M.kurtek@pocztowy.pl

Powiązane artykuły