r.

MakroExpress: Płace w sektorze przedsiębiorstw w październiku: +8.4%r/r, zatrudnienie: +0.5%r/r

Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w październiku nominalnie o 8.4%r/r wobec wzrostu o 8.7%r/r we wrześniu, co jest wynikiem niższym od średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 8.9%r/r. Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w październiku o 0.5%r/r wobec wzrostu o 0.6%r/r we wrześniu i konsensusu rynkowego wskazującego na wzrost o 0.4%r/r. Realny fundusz płac w sektorze przedsiębiorstw (po uwzględnieniu wskaźnika CPI) wzrósł w październiku o 2.0%r/r wobec wzrostu o 3.3%r/r we wrześniu.

Wnioski: Październik był czwartym z rzędu miesiącem hamowania dynamiki zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw, choć trzeba zaznaczyć, że dane okazały się nieznacznie lepsze od oczekiwań rynkowych. Jednocześnie słabsze od przewidywań okazało się tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w tym sektorze, mimo że korzystniejsza niż miesiąc temu była zeszłoroczna baza odniesienia (malała ona w związku z nasilającą się wtedy II falą zachorowań na Covid-19).

Październikowe dane z rynku pracy nie zmieniają istotnie jego dotychczasowego obrazu. Zatrudnienie w przedsiębiorstwach wciąż jeszcze nie wróciło do poziomów, które notowano przed wybuchem pandemii, i niestety jego tempo wzrostu hamuje, co w dużej mierze spowodowane jest problemami ze znalezieniem wykfalifikowanych pracowników. Tempo wzrostu wynagrodzeń też nieco osłabło, ale podkreślić należy, że pozostaje mimo to wysokie, a ponadto może to być chwilowe wyhamowanie, gdyż presja płacowa w gospodarce nasila się. W zaistniałych warunkach maleje niestety, i to bardzo wyraźnie, realny fundusz płac w sektorze przedsiębiorstw, co nie jest dobrym prognostykiem dla dynamiki konsumpcji i tym samym PKB. W tym kontekście warto zwrócić także uwagę na opublikowane dziś przez GUS inne dane, wskazujące na silne pogorszenie się w listopadzie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Najprawdopodobniej główną przyczyną pogorszenia nastrojów konsumentów jest inflacja.


"Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych."   
Zmiana treści wynika z procesu dostosowań do nowych regulacji ponadnarodowych.   

Kontakt dla mediów

Monika Kurtek

M.kurtek@pocztowy.pl

Powiązane artykuły