r.

MakroExpress: Wskaźnik PMI w listopadzie wzrósł do 46.7pkt

Wskaźnik PMI w przetwórstwie wzrósł w listopadzie do 46.7pkt z 45.6pkt w październiku. Konsensus rynkowy wskazywał na wzrost wskaźnika do 46.3pkt.

Z informacji opublikowanych przez Markit wynika, że tempo spadku produkcji i nowych zamówień, choć zwolniło od października, nadal było stosunkowo szybkie. Duży pesymizm polskich producentów odnośnie przyszłej produkcji przyczynił się do piątego z rzędu spadku zatrudnienia w sektorze. Natomiast inflacja kosztów była najsłabsza od ponad trzech lat, a ceny wyrobów gotowych wzrosły tylko nieznacznie.

Wnioski: Po gwałtownym spadku wskaźnika PMI w październiku, listopad przyniósł jego odbicie. Skala wzrostu jest większa niż w strefie euro, ale jednocześnie mniejsza niż w Niemczech (wg danych wstępnych). Wskaźnik PMI w Polsce nadal znajduje się na poziomie najniższym od lat, niemniej jednak fakt, że w Niemczech nastroje poprawiły się w listopadzie drugi miesiąc z rzędu, rodzi nadzieję, że i nastroje w polskim przemyśle mogłyby zacząć się poprawiać. Warunkiem koniecznym jest oczywiście to, aby wskaźnik PMI u naszego głównego partnera handlowego nie zaczął się ponownie pogarszać, a to z kolei uzależnione będzie od tego, czy niemiecki przemysł będzie widział lepsze perspektywy w kolejnych miesiącach. W Polsce, jak wynika z badań Markitu, oczekiwania przedsiębiorców względem produkcji w ciągu najbliższych 12 miesięcy spadły do najniższego poziomu od 2012 r., tj. od powstania wskaźnika. Ten brak optymizmu wiązał się z ciągłym spadkiem popytu oraz słabymi prognozami gospodarczymi. Należy zatem oczekiwać, że poprawa nastrojów w ślad za ewentualną poprawą nastrojów w Niemczech, przyjdzie z pewnym opóźnieniem. W tym czasie kluczowe będzie to, co dziać się będzie z popytem krajowym. Wiadomo już że wyraźnie hamuje popyt inwestycyjny, przyzwoity pozostaje natomiast (choć też nieco niższy) popyt konsumpcyjny. Ten ostatni będzie prawdopodobnie „stabilizował” wskaźnik PMI w Polsce w kolejnych miesiącach.


"Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych."   
Zmiana treści wynika z procesu dostosowań do nowych regulacji ponadnarodowych.   

Kontakt dla mediów

Monika Kurtek

M.kurtek@pocztowy.pl

Powiązane artykuły