r.

MakroExpress: Wskaźnik PMI w lutym: 47.6pkt

Wskaźnik PMI w przetwórstwie spadł w lutym do 47.6pkt z 48.2pkt w styczniu. Konsensus rynkowy wskazywał na wzrost wskaźnika do 48.3pkt.

Wnioski: W styczniu PMI niespodziewanie spadł, powracając na poziom zanotowany w grudniu i jest to czwarty miesiąc z odczytem poniżej psychologicznej granicy 50pkt. Lutowy głęboki spadek wskaźnika jest skutkiem obniżenia się liczby nowych zamówień w tempie najszybszym od niemal sześciu i pół roku. Siódmy miesiąc z rzędu odnotowano spadek zamówień eksportowych, a respondenci badania Markit wskazali na niewielkie zapotrzebowanie na polskie produkty w Niemczech. Produkcja obniżyła się czwarty miesiąc z rzędu, tym razem w tempie najszybszym od niemal dziesięciu lat. Jednocześnie jednak zapasy wyrobów gotowych zanotowały gwałtowny wzrost. Kolejny miesiąc z rzędu w mocnym tempie obniżyły się zaległości produkcyjne, co przełożyło się na ograniczenie zatrudnienia i aktywności zakupowej. Obniżeniu uległo tempo inflacji kosztów produkcji oraz wyrobów gotowych. Po dwóch miesiącach poprawy, w lutym pogorszyły się nastroje odnośnie przyszłej produkcji w krajowym sektorze przetwórczym, osiągając sześcioletnie minima. Obawy respondentów koncentrują się na perspektywach eksportu oraz przewidywanym spowolnieniu gospodarczym.

Przedłużająca się negatywna passa w polskim sektorze przetwórczym, na którą wskazuje wskaźnik PMI, podkreśla wyraźne osłabienie presji wydajnościowych i słabnący optymizm w sektorze przetwórczym. Scenariusz ograniczonego popytu globalnego, niepewna przyszłość globalnych stosunków handlowych i dekoniunktura w przetwórstwie w strefie euro i Niemczech stanowią negatywny prognostyk dla przyszłej produkcji w krajowym sektorze przetwórczym. Niemniej jednak, badanie Markit obejmuje odpowiedzi przedsiębiorców udzielone do 22.02, tzn. przed zapowiedzią silnej stymulacji fiskalnej jeszcze w tym roku. Zapowiedź ta może wpłynąć na wzrost optymizmu sektora przetwórczego, i to już w marcu oraz kolejnych miesiącach.

Agata Adamczyk
Ekonomista


"Niniejsza publikacja została opracowana w celu informacyjnym oraz promocji i reklamy i nie może być traktowana jako oferta, doradztwo inwestycyjne lub rekomendacja do zawierania jakichkolwiek transakcji. Choć informacje zawarte w publikacji pochodzą ze źródeł powszechnie dostępnych i uznawanych za wiarygodne, BANK POCZTOWY S.A. nie może zagwarantować ich kompletności i dokładności. Wszelkie opinie i prognozy przywołane w niniejszej publikacji są wyrazem oceny autorów w dniu jej wydania i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi.Dane i informacje dotyczące przeszłości, jak również prognozy, nie odnoszą się do żadnych instrumentów finansowych oraz nie stanowią gwarancji jakichkolwiek cen instrumentów lub wyników finansowych. Autorzy publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji w niej zawartych."   
Zmiana treści wynika z procesu dostosowań do nowych regulacji ponadnarodowych.   

Kontakt dla mediów

Monika Kurtek

M.kurtek@pocztowy.pl

Powiązane artykuły